عمل انحراف بینی

جراحی انحراف بینی(سپتوپلاستی)

عمل جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی یک روش موثر برای بهبود کیفیت زندگی افرادی است که از انحراف تیغه بینی رنج می‌برند. با وجود مزایای این روش، به یک انتخاب محبوب در بین بیماران و جراحان تبدیل شده است. با پیشرفت‌های مداوم در تکنولوژی و روش‌های جراحی، آینده ‌ای روشن برای درمان‌های موثرتر و کم‌خطرتر انحراف بینی در دسترس است. این عمل جراحی با هدف صاف کردن تیغه بینی و بهبود جریان هوا انجام می‌شود. در این مقاله به علل انجام این عمل و کاندیدای مناسب خواهیم پرداخت.

جراحی-انحراف-بینیسپتوپلاستی

علت انجام جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی به دلایل مختلفی انجام می‌شود اما قبل از تصمیم گیری، نیاز به بررسی ساختاری بینی توسط بهترین جراح بینی و تصویربرداری نیاز دارد. این جراحی برای اصلاح انحراف تیغه بینی، که باعث مشکلات مختلفی چون مشکلات تنفسی می‌شود، به کار گرفته خواهد شد. در ادامه برخی دیگر از دلایل انتخاب انجام این جراحی را بشناسید.

✅ مشکلات تنفسی

✅ انسداد مجاری تنفسی

✅ قطع تنفس هنگام خواب یا همان آپنه خواب

✅ عفونت‌های مکرر سینوسی در اثر تجمع مخاط

✅ خروپف به دلیل انحراف تیغه بینی

✅ مشکلات ظاهری انحراف و کجی بینی

چه افرادی باید جراحی انحراف بینی انجام دهند؟

جراحی انحراف بینی برای افرادی مناسب است که:

👈🏻 افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند.

👈🏻 کسانی که دچار انسداد یک‌ طرفه یا دو طرفه بینی هستند.

👈🏻 افرادی که از عفونت‌های مکرر سینوسی رنج می‌برند.

👈🏻 افرادی که خروپف شدید دارند یا دچار آپنه خواب هستند.

👈🏻 کسانی که دچار سردردهای مزمن ناشی از فشار سینوسی هستند.

👈🏻 اشخاصی که بینی‌شان به دلیل آسیب یا شکستگی تغییر شکل داده و انحراف پیدا کرده است.

👈🏻 افرادی که به دلیل انحراف تیغه بینی مشکلات ظاهری دارند.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

قبل از انجام جراحی انحراف بینی، اقدامات و آماده‌ سازی ‌های خاصی وجود دارد که بیمار باید آن‌ ها را انجام دهد تا جراحی با کمترین مشکل و بهترین نتیجه ممکن، انجام شود. در ادامه برخی از این اقدامات را برای شما عنوان خواهیم کرد.

اقدامات-قبل-از-جراحی-انحراف-بینی
  • بیمار باید با جراح خود جلسات مشاوره‌ای داشته باشد تا از وضعیت سلامتی خود، انتظارات از جراحی و مراحل آن آگاه شود.
  • انجام آزمایش ‌های خون و بررسی‌ های لازم برای اطمینان از وضعیت عمومی سلامتی.
  • بررسی ‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن و تصویر برداری از صورت برای دیدن جزئیات ساختار بینی و سینوس ‌ها.
  • بیمار باید حداقل دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروهایی که می‌توانند خونریزی را افزایش دهند (مانند آسپرین، ایبوپروفن و برخی مکمل‌های گیاهی) خودداری کند.
  • جراح باید از تمامی داروها و مکمل ‌هایی که بیمار مصرف می‌کند، آگاه باشد.
  • همچنین مصرف سیگار و الکل باید حداقل دو هفته قبل از جراحی متوقف شود، زیرا این موارد بر روند بهبود و ترمیم تأثیر منفی می‌گذارند.
  • بیمار باید دستورالعمل‌های خاصی در مورد غذا و نوشیدنی قبل از جراحی دریافت کند. معمولاً توصیه می‌شود که از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورید و ننوشید.

نحوه انجام جراحی انحراف بینی

قبل از شروع جراحی، بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد که این فرآیند حدود پنج دقیقه زمان می‌برد. نوع بیهوشی به وضعیت بیمار و ترجیح جراح بستگی دارد. جراح یک برش کوچک در ناحیه سپتوم یا همان تیغه بینی ایجاد می‌کند. این برش معمولاً در داخل بینی است و بنابراین هیچ اثری از برش جراحی بینی بر روی صورت باقی نمی‌ماند.

جراح مسیری از بینی که دارای انحراف است را به دقت تنظیم و صاف می‌کند. این فرآیند ممکن است شامل برداشتن قسمت ‌هایی از غضروف یا استخوان باشد تا تیغه بینی به شکل و موقعیت مناسب بازگردد.

نحوه-انجام-جراحی-انحراف-بینی

پس از اصلاح تیغه بینی، جراح بافت ‌های مخاطی را به دقت بر روی تیغه بازسازی ‌شده قرار می‌دهد و در صورت نیاز با استفاده از بخیه‌ های کشیدنی، آن ‌ها را تثبیت می‌کند. برش‌ های داخلی بینی بسته می‌شوند و در صورت نیاز از باند و تامپون ‌های مخصوص برای کاهش خونریزی و تورم استفاده می‌شود. این تامپون‌ها معمولاً پس از چند روز توسط جراح برداشته می‌شوند.

نکات مراقبتی بعد از جراحی انحراف بینی

مراقبت‌ های بعد از عمل انحراف بینی بسیار مهم هستند زیرا به بهبود سریع و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک می‌کنند. در زیر به نکات مراقبتی که باید پس از این جراحی رعایت شوند، اشاره خواهیم داشت.

❇️ پس از جراحی، بدن نیاز به زمان برای بهبود دارد، بنابراین باید به خوبی مدت کوتاهی را استراحت کنید.

❇️ از انجام فعالیت ‌های سنگین و ورزش‌های شدید برای حداقل دو هفته اجتناب کنید.

❇️ سر خود را هنگام خوابیدن بالا نگه دارید تا دچار تورم نشوید و تنفس بهتری داشته باشید.

❇️ پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویز کند که باید آن ها را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

❇️ استفاده از کمپرس سرد بر روی بینی و ناحیه اطراف آن می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. فقط مطمئن شوید که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و از پارچه‌ای برای پوشاندن آن استفاده کنید.

❇️ از قرار گرفتن در محیط‌های پر گرد و غبار یا دود اجتناب کنید.

❇️ از اسپری ‌های بینی و محلول‌ های نمکی که توسط پزشک توصیه شده‌اند، استفاده کنید تا بینی خود را مرطوب و تمیز نگه دارید.

❇️ از خوردن غذاهای سخت و سفت و حتی تند که ممکن است به بینی آسیب برساند یا باعث آلرژیک شوند، خودداری کنید.

هزینه جراحی انحراف بینی چقدر است؟

هزینه جراحی در مناطق مختلف قطعا تفاوت هایی دارد. در شهرها و مناطق بزرگ  و پیشرفته‌، هزینه‌ها معمولاً بالاتر است.

جراحان با تجربه و معروف معمولاً هزینه‌ های بیشتری دریافت می‌کنند. مهارت و شهرت جراح می‌تواند تأثیر زیادی بر هزینه داشته باشد. هزینه‌های مربوط به آزمایش‌ ها، معاینات قبل از جراحی و مراقبت‌ های پس از جراحی نیز باید در این راستا در نظر گرفته شود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد هزینه های جراحی انحراف بینی  توسط دکتر نجات حسینی نسبت به شرایط خود، با شماره های موجود تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی با چقدر درد همراه است؟

این جراحی تحت بیهوشی انجام می‌شود، بنابراین در طول عمل هیچ دردی احساس نمی‌شود. پس از جراحی، ممکن است کمی درد و ناراحتی وجود داشته باشد که با داروهای مسکن قابل کنترل خواهند بود.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی انحراف بینی چقدر است؟

بیشتر افراد می‌توانند در عرض یک تا دو هفته به فعالیت ‌های روزمره خود بازگردند. با این حال، تورم بینی تا چند هفته یا حتی چند ماه ادامه خواهد داشت و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

پس از جراحی انحراف بینی نیاز به بستری شدن در بیمارستان است؟

بیشتر جراحی‌های انحراف بینی به صورت سرپایی انجام می‌شوند و بیمار می‌تواند در همان روز جراحی به خانه بازگردد. در برخی موارد خاص، نیاز به بستری کوتاه‌ مدت در بیمارستان وجود دارد.

در نهایت…

عمل انحراف بینی که با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می‌شود، نتایج فوق العاده ای در زمینه بهبود تنفس و صافی تیغه بینی دارند. زمانی که بینی فرد در اثر سانحه و شکستگی دچار انحراف شده باشد، احتمال عمل اضطراری وجود دارد. اگر از عفونت های مکرر سینوسی که در اثر انحراف تیغه بینی و تجمع مخاط ایجاد می‌شوند، رنج می‌برید از عمل انحراف بینی برای رفع آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *