خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از جراحی بینی

خونریزی بعد از عمل بینی از عوارض رایج جراحی بینی است. در اکثر مواقع این خونریزی طبیعی است و خطرناک نیست؛ اما اگر شدید و غیرقابل کنترل باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. عوامل مختلفی مثل فشار خون بالا، ضربه به بینی، عفونت یا التهاب، آسیب دیدن بافت‌های داخل بینی، خشکی مخاط بینی و یا دستکاری کردن بینی باعث خونریزی بعد از عمل بینی می‌شوند. استفاده از کمپرس یخ، مصرف دارو‌های فشار خون، خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات و پیروی از دستورات پزشک جلوی خونریزی بعد از جراحی بینی را می‌گیرد.

خونریزی-بعد-از-جراحی-بینی

آیا خونریزی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

اغلب اوقات خونریزی بعد از جراحی بینی خفیف است. خونریزی خفیف و طبیعی بعد از رینوپلاستی یا همان جراحی بینی به خاطر تغییر در بافت‌های بینی رخ می‌دهد. اگر خونریزی کم یا به شکل لکه بینی باشد، در اکثر موارد بعد از چند روز کاهش پیدا کرده و متوقف می‌شود. خونریزی مداوم و شدید مانع از ترمیم زخم‌ها و بافت‌های جراحی می‌شود و گاهی اوقات نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی مثل عفونت یا آسیب دیدگی عروق خونی است. اگر خونریزی بینی شدید باشد یا با علائم دیگری مثل تهوع، سردرد یا تب همراه باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

عوامل مؤثر در خونریزی بعد از عمل بینی

علت خونریزی بعد از عمل بینی بسته به شرایط موجود متفاوت است. ما اینجا به مهم‌ترین دلایل خونریزی بعد از جراحی بینی اشاره می‌کنیم:

عوامل-مؤثر-در-خونریزی-بعد-از-عمل-بینی

عفونت

عفونت کردن بخیه‌ها یا محل عمل یکی از عوامل مؤثر در خونریزی بینی بعد از جراحی است. در این حالت معمولاً خونریزی همراه با تب یا ترشح چرکی رخ می‌دهد.

مصرف دارو‌های ضد انعقاد

افرادی که دارو‌های ضد انعقاد مصرف می‌کنند بعد از عمل بینی با خونریزی طولانی‌تر و شدیدتری مواجه می‌شوند.

فشار خون بالا

بالا بودن فشار خون با فشار آوردن روی دیواره عروق خونی و ممانعت از لخته شدن خون باعث خونریزی بینی می‌شود.

ضربه به بینی

بعد از عمل رینوپلاستی، بافت‌های بینی شروع به ترمیم خود می‌کنند. ضربه به بینی جلوی این ترمیم را می‌گیرد و باعث خونریزی می‌شود.

خشکی مخاط بینی

ترک خوردگی یا خشک شدن مخاط بینی هم یکی دیگر از علل خونریزی بینی بعد از جراحی است.

دستکاری کردن بینی

لمس بیش از حد بینی و دستکاری آن باعث باز شدن زخم‌ها و آسیب دیدن رگ‌های خونی و در نتیجه خونریزی می‌شود.

روش‌های جلوگیری از خونریزی بعد از عمل بینی

جلوگیری از خونریزی بعد از عمل بینی با نکات زیر امکان‌پذیر است:

❇️ توصیه‌های پزشک را تمام و کمال انجام بدهید.

دارو‌های ضد التهاب و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را سر موقع مصرف کنید.

❇️ فعالیت‌های شدید و سنگین انجام ندهید.

ورزش‌های پرتحرک یا کار‌های سنگین باعث فشار به بینی و خونریزی می‌شوند.

❇️ از کمپرس سرد استفاده کنید.

برای کاهش تورم، التهاب و خونریزی بینی، روی بینی و اطراف آن کمپرس سرد (یخ پیچیده شده در حوله) بگذارید.

❇️ درست بخوابید.

نحوه درست خوابیدن بعد از عمل بینی به پشت است. بهتر است زیر سرتان هم چند بالش بگذارید. بالاتر بودن سر باعث کاهش خونریزی بینی می‌شود.

❇️ از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

خشکی مخاط بینی یکی از دلایل خونریزی بعد از عمل است. به اندازه کافی آب بنوشید و از اسپری یا پماد‌های مرطوب‌کننده که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

❇️ الکل و دخانیات مصرف نکنید.

سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی خطر خونریزی را بالا می‌برند.

❇️ فین نکنید.

فین کردن باعث فشار آمدن به بافت بینی می‌شود. برای تمیز کردن بینی از سرم شستشوی بینی بدون فشار و با ملایمت استفاده کنید.

❇️ فشار خونتان را کنترل کنید.

غذای کم نمک بخورید. استرس نداشته باشید و کافئین مصرف نکنید.

خونریزی بعد از عمل بینی تا چه مدت ادامه دارد؟

بسته به نوع جراحی، مدت زمان خونریزی بعد از عمل بینی هم فرق می‌کند. معمولاً در 1 تا 3 روز اول بعد از جراحی، بینی به صورت خفیف و قطره‌ای خونریزی می‌کند. در این شرایط از تامپون‌های داخل بینی برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود. در هفته اول بعد از عمل، خونریزی به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در این روز‌ها، خونریزی به صورت لکه بینی خواهد بود. از هفته دوم به بعد، خونریزی خیلی کم و معمولاً متوقف می‌شود. اکثر مواقع، بیمار بعد از گذشت 2 هفته از جراحی بینی می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خودش برگردد؛ اما همچنان باید از فعالیت‌های سنگین خودداری کند و مواظب باشد ضربه‌ای به بینی نخورد.

خونریزی-بعد-از-عمل-بینی-تا-چه-مدت-ادامه-دارد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر حتماً و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید:

⚠️ اگر خونریزی خیلی شدید و غیر قابل کنترل است.

⚠️ اگر ضعف یا سرگیجه شدید دارید.

⚠️ اگر خونریزی با علائمی مثل تب، ترشح چرکی و درد شدید همراه است.

⚠️ اگر خونریزی بیشتر از 10 تا 15 دقیقه ادامه دارد و قطع نمی‌شود.

⚠️ اگر خونریزی مرتب تکرار می‌شود.

⚠️ اگر خونریزی حتی با گذاشتن پنبه و فشار دادن بینی هم قطع نمی‌شود.

سؤالات متداول خونریزی بعد از عمل بینی

برای جلوگیری از خونریری، تامپون بینی تا چند وقت باید داخل بینی بماند؟

معمولاً تامپون 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی بینی باید داخل بینی بماند.

تا چند وقت بعد از جراحی بینی نباید فین کرد؟

تا 4 هفته بعد از جراحی بینی نباید فین کنید.

آیا پیاده روی سبک بعد از عمل بینی باعث خونریزی بینی می‌شود؟

خیر. اتفاقاً پیاده روی سبک به کاهش خونریزی بینی کمک می‌کند. 2 تا 3 روز بعد از جراحی بینی می‌توانید 10 تا 15 دقیقه به آرامی پیاده روی کنید.

نگاهی کلی به خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی عارضه شایعی است که در اکثر مواقع بعد از چند روز متوقف می‌شود. در صورتی که خونریزی شدید، غیرقابل کنترل و یا همراه با علائمی مثل سرگیجه، تب و ترشح چرکی باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین، عدم مصرف الکل و دخانیات، کنترل فشار خون و استفاده از مرطوب‌کننده بینی از جمله روش‌های جلوگیری از خونریزی پس از رینوپلاستی هستند. با مراجعه به دکتر سید نجات حسینی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می‌توانید جراحی کم عارضه به همراه مشاوره بعد از عمل داشته باشید.