مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که رعایت آن‌ها پس از جراحی بینی ضروری است. جراحی بینی در این روزها بسیار رواج یافته و اکثر افراد برای داشتن بینی ایده آل به آن روی می‌آورند. از آن جایی که بعد جراحی دوران نقاهت طولانی را باید پشت سر بگذارید، برخی از نکات مراقبتی می‌توانند به شما در این دوران کمک کنند. توجه به تغذیه، خشک نگه داشتن بینی و دیگر موارد از جمله مراقبت‌های بعد از عمل بینی به حساب می‌آیند.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-بینی

اهمیت رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی

جراحی بینی یکی از حساس‌ترین عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید که دوران نقاهت طولانی خواهد داشت. به همین دلیل، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسیار مهم است و حتی می‌تواند در کوتاه کردن دوران نقاهت تاثیرگذار باشد. شما با رعایت این نکات می‌توانید به خوبی از آسیب رسیدن به بینی جلوگیری کرده و آن را در بهترین شرایط برای رسیدن به بهبودی قرار دهید.

دوران نقاهت عمل بینی چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از جراحی بینی در درجه اول بستگی به نوع جراحی و پوست شما دارد. به طور کلی می‌توان این مدت زمان را بین شش تا دوازده ماه تخمین زد. برخی افراد به مدت زمان کمتر یا بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. شما می‌توانید کارهای روزمره خود را یک هفته پس از جراحی آغاز کنید، اما فعالیت‌های سنگین‌تر را باید به بعد از دوران نقاهت موکول کنید. در این دوران مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این دوران را به بهترین نحو مدیریت کنید.

دوران-نقاهت-عمل-بینی-چقدر-است؟

مراقبت‌های هفته اول و دوم بعد از جراحی

هفته اول و دوم پس از جراحی بینی بسیار مهم هستند و بینی در آسیب پذیرترین حالت خود قرار می‌گیرد. در این دوران کبودی و تورم بینی به اوج خود می‌رسد و شما باید اقداماتی برای کاهش آن انجام دهید. می‌توانید از کمپرس یخ برای این کار استفاده کنید، اما حتما آن را درون یک پارچه قرار داده و از تماس مستقیم آن با پوست خودداری کنید. همچنین در هفته اول باید از استحمام خودداری کنید، چرا که می‌تواند باعث مرطوب شدن بینی شده و خطر ایجاد عفونت را افزایش دهد.

همچنین بخار ناشی از استحمام کردن می‌تواند باعث بروز التهاب شده و پانسمان بینی را از بین ببرد. رعایت تغذیه در این دوران بسیار مهم است. غذاهای نرم مانند سوپ به بهبودی شما کمک می‌کنند. در هفته دوم می‌توانید خوردن برخی از غذاهای جامد را آغاز کرده و از خوردن غذاهای تند خودداری نمایید. از نمک به هیچ عنوان استفاده نکنید، چرا که می‌تواند تورم و التهاب در ناحیه بینی را افزایش دهد.

مراقبت‌های یک ماه بعد از جراحی بینی  

تا یک ماه بعد از جراحی بینی هنوز هم در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بینی باید در این مدت از فعالیت‌های سنگین دوری کنید. از جمله مراقبت‌های بعد از عمل بینی زدن چسب بینی به صورت مداوم است که اگر در زدن آن کوتاهی کنید، امکان آسیب رسیدن به بینی وجود خواهد داشت. هنگام خواب سعی کنید سر خود را بالا نگه دارید تا بینی به هیچ جا برخورد نکند.

مراقبت‌های-یک-ماه-بعد-از-جراحی-بینی-

مراقبت‌های دو الی سه ماه بعد از جراحی

دو تا سه ماه بعد از جراحی بینی وضعیت بهبودی شما رشد قابل توجهی داشته و می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. البته هنوز هم باید از چسب بینی استفاده کنید. از جمله مراقبت‌های بعد از عمل بینی در این دوران خودداری از زدن عینک به مدت دو ماه پس از جراحی است. عینک هر چقدر هم که سبک باشد می‌تواند به بینی فشار بیاورد. همچنین باید مصرف الکل و دخانیات را برای مدت سه ماه قطع کنید. در معرض آفتاب قرار نگیرید. استفاده از کرم ضد آفناب هم می تواند به شما کمک کند.

نکاتی در خصوص مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی خود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

❇️ از مصرف داروهای ضد التهابی در طول فرآیند بهبودی خودداری کنید. این داروها می‌توانند گردش خون و تورم بینی را افزایش داده که منجر به کبودی و کندتر شدن دوران نقاهت خواهد شد. مشورت با پزشک در این مورد بسیار ضروری است.

❇️ بعد از عمل ممکن است درد زیادی را تجربه کنید که مانع از داشتن خواب راحت می‌شود. استراحت کافی یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی به حساب می‌آید. خوابیدن باعث می­شود که بافت­های آسیب دیده ترمیم شوند. اگر درد زیاد مانع از خوابیدن شما می‌شود، می‌توانید از مسکن‌های ضعیف برای این کار کمک بگیرید.

❇️ بهتر است تا مدت چهار ماه یا تا زمانی که پزشک توصیه می‌کند از مصرف دخانیات خودداری کنید. اگر نیکوتین پس از سیگار کشیدن در بدن شما باقی بماند، می‌تواند رگ‌های خونی را مسدود کرده و مانع از رسیدن برخی مواد مغذی به زخم شود که در نتیجه دوران نقاهت را طولانی می‌کند.

سوالات متداول مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

چه اقداماتی را نباید بعد از جراحی بینی انجام داد؟

لمس کردن بینی، فعالیت‌های سنگین، استحمام و پوشیدن عینک همگی از کارهای هستند که باید از آن‌ها تا مدت زمان بهبودی کامل خودداری کنید.

بهترین روش مراقبت‌های بعد از عمل بینی چیست؟

دوری از نمک و غذاهای تند یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه به حساب می‌آید.

سریع‌ترین راه برای بهبودی بعد از عمل بینی چیست؟

داشتن خواب کافی و کاهش تورم کلید سرعت بخشیدن به دوران نقاهت پس از این جراحی خواهد بود.

بهتر است بدانید که…

جراحی بینی در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین عمل زیبایی تبدیل شده است. این جراحی پیچیدگی زیادی دارد به همین دلیل، بعد از آن به پانسمان نیاز بوده و با تورم و کبودی روبرو می‌شوید. مراقبت‌های بعد از عمل بینی در کاهش این موارد بسیار موثر هستند که در این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. مهم‌ترین نکته در این زمینه تحت نظر بودن توسط پزشک است تا بتواند نکات مفیدی در این زمینه به شما آموزش دهد. دکتر نجات حسینی یکی از بهترین متخصصان در زمینه مراقبت‌های پس از جراحی بینی به حساب می‌آید. برای مشورت با ایشان می‌توانید با شماره ۰۹۱۹۸۰۳۰۳۳۵ تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *